The Evil Within 2, een survival horror die direct het vorige deel opvolgt mocht ik aan de tand voelen. Wederom kreeg ik twee demo’s voorgeschoteld. De eerste demo liet echt de pure kant van de game zien, waar het daadwerkelijk over gaat. Het eerste moment dat ik binnen wandelde kwam er een bizarre verschijning voor me. Een bizar sterk monster dat dwars door muren heen rent en eruit ziet als een spin met meerdere vrouwenhoofden. Je doel was om puur lineair de game te overleven. Dit was echt verschrikkelijk eng, maar niet op een manier wat je verwacht in survival horrors. Die games laten je vaak alleen schrik momenten zien.

Nadat je de boss had afgeschut kom je in een gebied wat heel erg open aanvoelt, je moet je radio uit je broekzak halen en het geluid van het gehuil van je kind volgen. Als je verkeerd loopt, dan valt het geluid vanzelf weg. Je moest ook niet te veel van jezelf laten horen of zien. Je kan dat wel doen, maar je hebt echt een te kort aan kogels om alle zombie-achtige mensen af te slachten. Dus doe dit subtiel, hou je stil en maak ze 1 voor 1 af. Het nut hiervan is dat deze wandelende korpsen ook groene drab droppen waarmee je later upgrades kunt halen in de safehouses.

Maar weet je wat mij opviel? Deze game is een flinke.. nee, een grote stap vooruit ten opzichte van de vorige deel. De vorige deel werd door veel mensen niet gezien als een geweldige game maar deze leek mij op mijn eerste aanraking echt een flink fijner. Deze demo voelde aan als een mix van Resident Evil en Alan Wake. Iets wat ik wel kan waarderen.

De tweede demo ging puur om te zien wat een boss kan inhouden in deze game. Herinner je de gemonsterde dame van de eerste demo? Ja? Nu mag je dit geval kapot knallen. Dit moet je creatief doen, je kan wel beetje met snipers en shotguns schieten op dat ding, maar dan zijn je kogels snel op en dan is het klaar. Nee, je moet creatief met je omgeving spelen. Op de grond ligt olie die je in de fik kunt steken, je kan de monster vertragen om door hekken heen te rennen, je kan de monster in de war brengen door steeds te vluchten in bosjes en je kan haar onder stroom zetten. Het idee was duidelijk, wees creatief en denk na!

En nog heeeeeeeeel even DOOM…
Na de geplande demos mocht ik nog eventjes spelen met DOOM uit 2016, maar dan niet op de PS4, Xbox of PC. Nee, dit mocht ik spelen op de Nintendo Switch. Het is exact wat je verwacht. DOOM… ik ben oprecht verbaasd hoe soepel deze game speelde. Ja, de resolutie is wat lager en FPS kan een beetje wonky zijn, maar dat is niet erg. Het speelt soepel! Bethesda gaat er voor zorgen dat de vraag niet meer is waarom je de game speelt, maar waar.. DOOM is hot en ook op de Nintendo Switch.

Hierbij willen we Bethesda bedanken voor het laten zien van hun nieuwste games die je binnen kort in de winkel ziet.

Na Firstlook komt er ook een exclusieve interview van Arcade Berg (jaaaa, zo heet die echt!) de senior game designer van Wolfenstein II. Die hou je nog even te goed van mij. 🙂

 

Geef een reactie hieronder