Boem, Microsoft heeft via Digital Foundry vorige week een bom van jewelste laten vallen wanneer het aankomt op console specs en hoewel specs eigenlijk weinig zeggen  (CPU: Eight-core 2.3GHz  AMD processor (Jaguar), GPU: 40 compute units at 1172MHz, RAM: 12GB GDDR5 (8 GB voor games, 4GB voor OS), Geheugen bandbreedte 326GB/s, Opslag: 1TB hard disk, Media: UHD Blu-ray player) zonder de games om je claims te onderbouwen zeggen sommige mensen dat dit misschien wel de start is van een nieuwe console oorlog die wij eigenlijk nog niet kennen qua omvang en qua impact.

Op dit moment is Microsoft namelijk de underdog. Nintendo doet namelijk zoals altijd zijn eigen ding en Sony is comfortabel aan de leiding en heeft een zeer uitgebreide line-up van exclusives tot nu toe dit jaar gehad. De vraag is dan ook, maakt Microsoft wel een kans om een inhaal slag te gaan maken.

En het antwoord is eigenlijk wel ja. Het klinkt raar wanneer je als console bouwer een achterstand hebt van pak hem beet 25 miljoen consoles maar we moeten niet vergeten dat Sony ten tijde van de PS3 lancering tegen een vergelijkbare achterstand aan keek, sterker nog, het heeft eigenlijk tot aan het einde van de cyclus geduurd eer de PS3 daadwerkelijk wist in te halen maar het is dus niet een hopeloze zaak.

Nu weten wij allemaal dat het altijd uiteindelijk draait om de games, je zou zelfs kunnen zeggen dat Nintendo daarvan het bewijs is die eigenlijk grotendeels met hun eigen content de consoles en handhelds weet te verkopen, misschien niet meer op het niveau van ten tijde van de Wii maar alsnog,, de spellen van Nintendo zijn de titels die de verkoopcijfers van de handhelds en consoles weten voort te duwen en waar de rest uiteindelijk er van profiteren op die platforms (met uitzondering van de Wii U).

De afgelopen tijd is Microsoft echter niet zo een strijdlustige console fabrikant geweest. Met de Play Anywhere functionaliteit hebben ze wel weer wat titels weten te binden (hoewel dat nu weer een beetje naar de achtergrond is verplaatst) en de Backwards Compatibility met de Xbox 360 is ook in veel aspecten een succesvolle strategie gebleken want het weet veel overstappers naar zich toe te brengen en het is een populaire functionaliteit. Met de Scorpio heeft Microsoft al laten weten dat deze 100% compatible is met de functionaliteit die de Xbox One biedt. Dit hebben ze ook aan Digital Foundry laten zien met de port van Forza 6 die ze in twee dagen tijd hebben weten te maken.

Echter door de krachtigere hardware hebben ze ook laten weten dat het Xbox One spellen een stuk beter zal laten draaien, voornamelijk spellen met een Dynamic Resolution en Dynamic Frame Rate. Dit betekent dat bijvoorbeeld al die spellen op 1080p kunnen gaan draaien of met 60fps. Er is namelijk veel meer grafische kracht toegevoegd en een sterkere processor waardoor spellen die eerst op bepaalde momenten in resolutie omlaag schaalden nu gewoon de volledige resolutie blijven behouden en misschien zoals bij de PS4 Pro ook speciale patches mogen gaan verwachten waardoor ze daadwerkelijk de volledige potentie mogelijk zullen gaan benutten.

Maar hoe kunnen wij nu gaan verwachten dat er ook content komt om ons te overtuigen dat het Xbox merk weer gamers op de eerste plaats zal gaan zetten?

Hoewel op War of Mordor na er nog niets specifiek is aangekondigd dat de Scorpio gaat ondersteunen. Waarom dan toch er vertrouwen in hebben is niet zozeer te putten uit de titels die nu zijn aangekondigd. Nee, dat is eigenlijk uit iets te putten uit het kleine beetje dat Microsoft tot nu toe heeft aangekondigd over de E3 presentatie die zij dit jaar gaan houden.

Voor de eerste keer houdt Microsoft namelijk de pers presentatie niet op de maandagochtend maar op de zondagmiddag. Van deze presentatie heeft Microsoft al bekend gemaakt dat deze voor de volledige presentatie zal gaan draaien om de games die er aan gaan komen. De hardware zou namelijk een eerder moment in de spotlight komen te staan waardoor alleen de vorm en de prijs met release datum nog moet worden onthuld.

Behalve dat Microsoft de dag van de persconferentie een dag heeft vervroegd hebben ze de persconferentie niet alleen verdubbeld in tijdsduur (namelijk ruim twee uur dit jaar) maar is er (volgens geruchten) na de persconferentie ook een event waar de pers aan de slag kan gaan met de nieuwe hardware en de titels die zijn aangekondigd.

Kijkend naar de hoeveelheid tijd die Microsoft wilt gaan besteden aan deze E3 moet gezegd worden dat het al wat vertrouwen schept al denk ik dat er wel voorzichtigheid moet worden geboden omdat Microsoft vorig jaar ook veel tijd besteedde aan games maar er eigenlijk weinig exclusives werden getoond en Sony de dag er na natuurlijk weer overheen denderde met flink wat games.

Eerlijk is eerlijk, Microsoft kondigde veel games aan die in de tijdperiode voor de volgende E3 uit zijn gekomen en Sony kwam met heel veel titels die nog steeds niet uit zijn.

Ja, je kan E3 winnen met spectaculaire bijzondere titels maar we moeten niet vergeten dat als uiteindelijk het maar bij beelden blijft het een beetje een tegenvaller is uiteindelijk. En dat is jammer maar consolefabrikanten blijven er mee weg komen helaas.

Microsoft komt dus over ongeveer twee maanden met een zeer interessante persconferentie en ze moeten wel heel erg hun best doen om heel veel indruk te maken en er voor te zorgen dat Sony er niet tegenop kan boksen maar aan de andere kant heeft Sony nog zoveel titels in ontwikkeling waar zij nieuwe beelden van kunnen tonen waar fans reikhalzend naar uit kijken.

Microsoft zal het dus moeilijk krijgen deze E3, ze hebben hoge verwachtingen die zij waar moeten maken, helemaal nu de specs van Scorpio inderdaad die 6 teraflops waar weten te maken. Nu is het een kwestie van het daadwerkelijk aan de man weten te brengen.

 

 

Geef een reactie hieronder