De hype is een zeer populair marketing mechanisme wat makkelijk om te gebruiken is maar moeilijk om te leren is. Van alle bedrijven in de wereld zijn er maar een paar bedrijven die zich meester mogen noemen in deze kunst.

Een van die bedrijven is Rockstar. Afgelopen zondag, om precies te zijn 16 oktober 2016 (voor wie deze column op een later moment leest) veranderde Rockstar hun logo op Social Media en plaatsten ze een simpele afbeelding van hun logo. En het internet verloor zijn verstand. Alle grote games sites stortten zich op de speculatie van wat Rockstar mogelijk zou gaan aankondigen en dat met een simpele afbeelding.

Toch is het bijzonder wat sommige bedrijven met zo een kleine verandering voor elkaar kunnen krijgen. Apple is ook een bedrijf dat daar meester in is want ieder jaar wanneer zij een presentatie houden en met de uitnodiging ook maar een kleine hint geven zorgen ze er voor dat de liefhebbers van hun producten weer even het kleine jochie/meisje in de speelgoed winkel worden wat overal speelgoed ziet dat ze willen hebben.

Een hype is natuurlijk altijd gebaseerd op een bepaald verwachtingspatroon, denk bijvoorbeeld aan Pokemon Go waarbij iedereen had verwacht dat overal Pokemons in de echte wereld vangen leuk zou zijn omdat je dan met mensen in het echt kon battlen (wow was dat even een domper) of bijvoorbeeld The Last Guardian die na jaren stilte eindelijk uit zou komen en weer werd uitgesteld. Of een Shenmue 3 die aangekondigd werd, gecrowdfund werd binnen een dag en nu lijkt te zijn verdwenen. Het is duidelijk dat een hype gebaseerd is op de verwachtingen van de mensen en als die tegenvallen dan kan dat aardig pijn doen voor menig bedrijf, denk hierbij bijvoorbeeld aan beurswaarde die stijgt in aanloop naar de hype, die nog harder stijgt als het product er is en na een week blijkt tegen te vallen waarna het aandeel keldert.

De reden waarom een hype bij een paar bedrijven maar goed werkt is eigenlijk omdat die bedrijven vaak in mysterie werken. Rockstar en Apple hebben met elkaar gemeen dat zij anders werken dan de rest. Dit doen zij allereerst natuurlijk door gewoon kwalitatief goede producten te brengen (na jarenlang middenmoot te zijn geweest) maar ook omdat zij gewoon meesters zijn in marketing. Ze weten ons de juiste prikkels te geven, geven niet al te veel geheim, laten misschien een paar kleine dingetjes lekken en wanneer de aankondiging daadwerkelijk daar is en het product ook beschikbaar is dan komt het tot een grote explosie waar eigenlijk iedereen die die producten wel kent rond de zogeheten waterkoeler of koffiehoek het er wel over heeft. Gewoon omdat de producten die zij leveren kwalitatief gezien uitstekend mogen worden genoemd.

Toch zijn er ook een paar bedrijven geweest die de hype te lang rekten waardoor het momentum verloren mag worden beschouwd of dat ze te vroeg gepiekt hebben. Een mooi voorbeeld hiervan is misschien wel de volgende Star Wars film Rogue One. Deze film die zich afspeelt tussen Episode III en IV. De tweede trailer eindigt met een iconisch karakter dat geteased wordt. De verwachting was dan ook dat we hem/haar in de laatste traier ook weer zouden zien maar ook hier weer slechts een fractie er van en dat resulteerde voor veel fans in een teleurstelling en hoewel de film heel veel potentie heeft bestempelen sommige mensen het nu al als een tegenvaller omdat blijkbaar dat karakter niet zo een belangrijke rol heeft als men had gedacht.

Maar er zijn ook andere voorbeelden van hypes die misschien wel verkeerd kunnen aflopen, ook weer door ons zelf, denk bijvoorbeeld aan de hype voor de E3, ieder jaar maken wij ons gamers zijnde weer helemaal gek met wat wij wel niet denken te gaan zien op de E3 persconferenties van onze favoriete ontwikkelaar (en dan regelmatig nog worden teleurgesteld en toch roepen dat het de hype uiteindelijk waard was om niet voor schut te hebben gestaan 🙂 ).

Weet je wat het eigenlijk is van al die hypes? De echte hype, dat zijn wij… en alleen wij maken ons zo gek om iets en daar is helemaal niets mis mee. (je moet alleen niet alles geloven wat men zegt)

ps: Half Life 3 confirmed 😉

3 reacties

  1. Sandroid
    Sandroid

    No mans sky was ook wel een leuk voorbeeld geweest. Dat was echt wel eeuwig zonde, want die gasten hadden best wel een knap staaltje neergezet, maar overreden door de hypetrain 🙁

    Beantwoorden

Geef een reactie hieronder