DLC
Ik wil het in deze column graag hebben over iets wat mij vaak een doorn in het oog is. De Downloadable Content waar we tegenwoordig veel van zien.

Wat is een downloadable content? Dit is een extra toevoeging op een bestaande retail- of arcade-game. Dit kan bestaan uit van alles en nog wat. Van extra missies, compleet nieuwe onderdelen van een bepaalde game wereld tot gewoon wat extra karakters om mee te spelen.

Om alvast de eerste groep mensen een beetje de mond te snoeren: Je hoeft dit natuurlijk niet te kopen. Allereerst hebben deze mensen het helemaal correct. Niemand dwingt je om een DLC te kopen. Dit is een geheel vrije keuze die je als gamer hebt. Dit verhaal is maar al te waar voor de mensen die zich niet bezig houden met Trophies en Achievements. Maar wat als je er wel om geeft? De DLC’s die tegenwoordig uitkomen hebben altijd wel een aantal achievements. Soms 2 of 3, soms meer. Deze gamers worden op deze manier hun hard verdiende centjes zorgvuldig afgenomen. In plaats van de prijs die je in Nederland al voor een game betaald, kun je met gemak nog eens tientallen euro’s extra uitgeven voor die 100% completion inclusief de DLC’s. Voor bepaalde games is het dan goed mogelijk dat je soms €125,- betaald om alles te kopen en te halen.
Borderlands-2-season-pass

Nu is dat zoals gezegd een vrije keuze. Je hoeft je er niet aan te storen, maar wat vind je van het feit dat games 1 dag na release al meteen een DLC hebben klaarstaan? Dan voel ik mij als gamer toch wel bedrogen. Je geeft net een behoorlijk bedrag uit voor een een splinternieuw spel en dan staat er al meteen extra content klaar. Nu kun je nog steeds denken, prima, ik speel toch alleen maar de main-game al die DLC’s hoef ik niet. Is het niet raar dan dat je een buggy game krijgt? De tijd die ze in een DLC hadden gestopt was vaak beter geweest om de main-game goed af te leveren zodat de gamer zich niet bestolen voelt.

Ook is er recent het fenomeen season pass ten tonele verschenen. Hiermee betaal je een bedrag vooruit, die je dan uiteindelijk terugkrijgt in de vorm van enkele DLC’s. Het mooie is dat je bijvoorbeeld 4 DLC’s krijgt voor de prijs van 3. Nu is daar niet veel mis mee, maar wat als een studio over de kop gaat? Jij betaald netjes €20,- voor extra content, maar als de studio failliet gaat, heb jij niets meer. Of nog recenter, je koopt een season pass, maar je krijgt niet alle content die beschikbaar is. Een mooi voorbeeld hiervan is Borderlands 2 waar enkele DLC’s via een season pass beschikbaar waren en andere niet.

Waar vroeger een DLC nog enigszins garant stond voor een extra toevoeging van een spel, is dat vaak niet meer het geval. Denk bijvoorbeeld aan Elder Scrolls: Oblivion, of meer recent Assassins Creed IV: Black Flag. De DLC van deze games hadden net zo goed een main-game kunnen zijn. Vaker is het een systematisch wegsnijden van normale game onderdelen. Want wat is er speciaal aan Porsches in Forza 4, dat deze een DLC waard zouden zijn. Het zijn toch wagens die in een realistische racegame horen. Forza 5 heeft het zelfs al voor elkaar gekregen om nog de helft van de wagens van Forza 4 beschikbaar te stellen. De rest zal met DLC’s komen.

Forza-4-DLC-Season-Pass

De game-industrie is volledig doorgeslagen om ook die laatste paar euro’s uit je zak te kloppen. De toevoegingen die ze tegenwoordig maken zijn vaak niet meer dan een uurtje extra meer gameplay, of erger nog een paar achievements of trophies meer in hetzelfde spel, zonder een echte extra content. Voor mijzelf, de completist die ik ooit was, is de maat vol. Ik speel alleen nog de main-games en alle DLC’s onderdelen kunnen me gestolen worden. Dan maar een rate hebben van 90% complete in plaats van die 100%. Ik koop alleen nog maar tweedehandse games of in uiterste gevallen met enorme korting via de online markt. Voor de rest verdienen ze niets meer aan mij.

We bedanken Raven voor de inzending!