DLC
Ik wil het in deze column graag hebben over iets wat mij vaak een doorn in het oog is. De Downloadable Content waar we tegenwoordig veel van zien.

Wat is een downloadable content? Dit is een extra toevoeging op een bestaande retail- of arcade-game. Dit kan bestaan uit van alles en nog wat. Van extra missies, compleet nieuwe onderdelen van een bepaalde game wereld tot gewoon wat extra karakters om mee te spelen.

Om alvast de eerste groep mensen een beetje de mond te snoeren: Je hoeft dit natuurlijk niet te kopen. Allereerst hebben deze mensen het helemaal correct. Niemand dwingt je om een DLC te kopen. Dit is een geheel vrije keuze die je als gamer hebt. Dit verhaal is maar al te waar voor de mensen die zich niet bezig houden met Trophies en Achievements. Maar wat als je er wel om geeft? De DLC’s die tegenwoordig uitkomen hebben altijd wel een aantal achievements. Soms 2 of 3, soms meer. Deze gamers worden op deze manier hun hard verdiende centjes zorgvuldig afgenomen. In plaats van de prijs die je in Nederland al voor een game betaald, kun je met gemak nog eens tientallen euro’s extra uitgeven voor die 100% completion inclusief de DLC’s. Voor bepaalde games is het dan goed mogelijk dat je soms €125,- betaald om alles te kopen en te halen.
Borderlands-2-season-pass

Nu is dat zoals gezegd een vrije keuze. Je hoeft je er niet aan te storen, maar wat vind je van het feit dat games 1 dag na release al meteen een DLC hebben klaarstaan? Dan voel ik mij als gamer toch wel bedrogen. Je geeft net een behoorlijk bedrag uit voor een een splinternieuw spel en dan staat er al meteen extra content klaar. Nu kun je nog steeds denken, prima, ik speel toch alleen maar de main-game al die DLC’s hoef ik niet. Is het niet raar dan dat je een buggy game krijgt? De tijd die ze in een DLC hadden gestopt was vaak beter geweest om de main-game goed af te leveren zodat de gamer zich niet bestolen voelt.

Ook is er recent het fenomeen season pass ten tonele verschenen. Hiermee betaal je een bedrag vooruit, die je dan uiteindelijk terugkrijgt in de vorm van enkele DLC’s. Het mooie is dat je bijvoorbeeld 4 DLC’s krijgt voor de prijs van 3. Nu is daar niet veel mis mee, maar wat als een studio over de kop gaat? Jij betaald netjes €20,- voor extra content, maar als de studio failliet gaat, heb jij niets meer. Of nog recenter, je koopt een season pass, maar je krijgt niet alle content die beschikbaar is. Een mooi voorbeeld hiervan is Borderlands 2 waar enkele DLC’s via een season pass beschikbaar waren en andere niet.

Waar vroeger een DLC nog enigszins garant stond voor een extra toevoeging van een spel, is dat vaak niet meer het geval. Denk bijvoorbeeld aan Elder Scrolls: Oblivion, of meer recent Assassins Creed IV: Black Flag. De DLC van deze games hadden net zo goed een main-game kunnen zijn. Vaker is het een systematisch wegsnijden van normale game onderdelen. Want wat is er speciaal aan Porsches in Forza 4, dat deze een DLC waard zouden zijn. Het zijn toch wagens die in een realistische racegame horen. Forza 5 heeft het zelfs al voor elkaar gekregen om nog de helft van de wagens van Forza 4 beschikbaar te stellen. De rest zal met DLC’s komen.

Forza-4-DLC-Season-Pass

De game-industrie is volledig doorgeslagen om ook die laatste paar euro’s uit je zak te kloppen. De toevoegingen die ze tegenwoordig maken zijn vaak niet meer dan een uurtje extra meer gameplay, of erger nog een paar achievements of trophies meer in hetzelfde spel, zonder een echte extra content. Voor mijzelf, de completist die ik ooit was, is de maat vol. Ik speel alleen nog de main-games en alle DLC’s onderdelen kunnen me gestolen worden. Dan maar een rate hebben van 90% complete in plaats van die 100%. Ik koop alleen nog maar tweedehandse games of in uiterste gevallen met enorme korting via de online markt. Voor de rest verdienen ze niets meer aan mij.

We bedanken Raven voor de inzending!

12 reacties

  1. Kokswijk
    Kokswijk

    Lekker scherp artikel Bas, maar ik ben het niet helemaal met je eens.

    Ontwikkeltrajecten hebben vaak krappe budgetten en tijdslijnen. Daaruit volgend hebben de bouwers vaak ambities die ze niet binnen de tijdslijn haalbaar kunnen krijgen.
    Tevens is het, puur om klantenbinding goed te houden, aan te raden om DLC uit te brengen zodat mensen met je game bezig blijven.

    Dat kost gewoon geld. Het is niet zo dat alle DLC al in de game zit en je alleen een unlock code krijgt.

    Wel deel ik je mening over sommige DLC; Forza is belachelijk. Minder Autos in een racegame deel 5? Het enige wat je kan verbeteren in een racegame is meer autos :p

    Borderlands was dubbel. Na het seizoen (4x DLC; 1 jaar) begon er een nieuw seizoen. Dus nieuwe DLC.
    Bij Borderlands weet ik dat het gewoon de ambitie en inspiratie was om meer uit te brengen dan gepland, maar dat moet ergens van betaald worden.

    Mijn conclusie is dat als je DLC uitbrengt om een spel te verleuken, of omdat het je niet lukte om al je ambities in de release te stoppen, het zeker geoorloofd is om DLC uit te brengen en daar geld voor te vragen.

    Alleen zullen er wel meer onrealistische DLC’s uitkomen. maarja. we kopen het toch…
    Uiteindelijk draait alles om geld.

    Beantwoorden
  2. SECNAVNL
    SECNAVNL

    DLC kan een leuke toevoeging echter wordt het door veel maar dan ook veel bedrijven echt uitgebuit!
    Als ik kijk naar Assassin`s Creed II of in Brotherhood (1 van deze 2) werden 2 complete sequenties uitgesloopt zodat deze later als losse DLC verkocht kon worden. En als fan van deze serie wilde ik wel weten wat er was gebeurt dus ik kon weer wat geld op tafel smijten om zo toch de volle 100% te kunnen ervaren.

    Mafia II ik word nog steeds zwetend wakker van de DLC. De game aan zich vond ik GEWELDIG 2x uitgespeeld (normaal en hard). Alle educatieve boekjes verzameld. En toen kwam er een DLC 2x zelfs. Wat deed deze DLC?! Precies helemaal niks alles was opeens timed-based, je kreeg geen binding met de het verhaal het was ronduit slecht.

    Echter zijn er ook ontwikkelaars zoals bij Borderlands die er wel echt wat van maken. Destijds ook bij Alan Wake die DLC was ook waanzinnig. Kortom bij sommige is het de DLC waar je op zit te wachten en bij sommige is het een aanfluiting, toch even snel geld binnen harken. The Walking Dead heeft ook zo`n aparte DLC verhaal. Koop episode 1, koop de season pass en krijg episode 4 voor niks. Voorheen was een season pass idd een eenmalig bedrag en kreeg je alles tijdens die periode.

    Kijken we even kort naar Assassin`s Creed IV Black Flag de laatste DLC Freedom Cry. Wat doen ze nu? Ze slopen deze DLC er weer uit en brengen het uit los op een schijfje?! Dit gaat mij dan weer net iets te ver. Om nog maar te zwijgen over de multiplayer DLC ….

    En zolang de gamers het blijven kopen dan blijft er DLC verschijnen, of het nu in de game had moeten zitten of niet het gebeurt en zal alleen nog maar erger worden.

    Beantwoorden
  3. Eddiem1974
    Eddiem1974

    Ach, DLC. Je kunt er boeken over volschrijven. Soms perfecte aanvulling op de game, soms schaamteloos cashen… Forza is inderdaad het “ideale” voorbeeld van het laatste. En dan is het jammer dat een Developer zijn reputatie te grabbel gooit. Maar zolang het klakkeloos gekocht wordt zullen er partijen zijn die er graag gebruik van maken.

    Het beste dat je kunt doen is bij jezelf te raden gaan en bepalen ‘vind ik het waard?’. En van daaruit vorm je mening met je hersenen en bevestig die met je portemonnee door wel of juist niet te kopen.

    Beantwoorden
  4. Jack Többen

    Tja, het ligt echt aan de DLC zelf. Een van de beste DLC’s vond ik Undead Nightmare van Red Dead Redemption. Dit was ook totaal ander verhaal, stond los van de game, maar gaf je wel het soortgelijke gevoel. Je kon het ook los van de game spelen. Dan vind ik DLC’s niet erg. Maar idd, 10 euro voor 5 auto’s vind ik niet al te best.

    Beantwoorden
  5. Raven 80 NL
    Raven 80 NL

    Ik schrijf columns om reacties uit te lokken. Er is hier nooit echt een goed antwoord hierop. Sommige DLC’s zijn een werkelijke toevoeging. Ik herinner me de game niet meer maar de game was uit de running, en een jaar na dato, kwam er uit het niets een DLC uit, om nog een paar eurotjes binnen te harken.

    Sommige DLC zijn gewoon belachelijk. Wie van jullie kent de DLC van Stranglehold? Mega duur, en maar een paar online achievements, die je in een uur wel klaar had.

    Shivering Isles is een ware toevoeging. Zo zou een DLC moeten zijn.

    Beantwoorden
  6. Kokswijk
    Kokswijk

    @Jack, Monique, Michael,

    Waar ligt de grens dan? Want bijvoorbeeld AC, hoe weten we zeker dat die DLC’s eruit gesloopt zijn? misschien hadden ze geen tijd meer om het te maken? Misschien was het ambitieniveau te hoog?

    Dus mijn vraag: Wat bepaalt of een DLC geldkloperij is of een geweldige toevoeging?

    Beantwoorden
  7. SECNAVNL
    SECNAVNL

    @Kokswijk,
    Dit weet ik omdat het midden in het verhaal zat en je die sequentie letterlijk oversloeg.
    En de grens? Hangt van de game af. In het geval van AC maakt mij niet uit hoeveel dlc komt voor de SP ik koop ze allemaal omdat ik een fan ben. Ik wil weten hoe en wat. Maar wilt niet zeggen dat ik het met de werkwijze eens ben. Ik heb weinig keus in dit geval.

    Beantwoorden
  8. Raven 80 NL
    Raven 80 NL

    Ik denk dat je als persoon zelf een grens stelt. Mensen kunnen moeilijk tegen je gaan zeggen wat je wel of niet moet doen op een console. Ik persoonlijk vind het te makkelijk om na een release een DLC al uit te brengen.

    Beantwoorden
  9. Jack
    Jack

    Het is ook niet zozeer wat anderen er van vinden idd, maar ik zie wel steeds vaker dat het als cash-cow word ingezet. En nogmaals, ik heb geen problemen met DLC’s die aansluiten op het verhaal, of juist iets unlocken waar je anders niet mag komen. Maar vraag dan niet de volledige prijs voor je retail game

    Beantwoorden

Geef een reactie hieronder