Lawbreakers, Gears of War, Unreal Tournament, Unreal, Jazz Jackrabbit. Jazeker, we gaan het in dit deel van Game Industry Icon hebben over Clifford Michael Bleszinski… Oftewel Cliffy B.

In den beginnen

Voordat we gaan beginnen over de extravagante jaren waar wij Cliffy B om kennen gaan we terug naar de jaren dat Cliffy nog Clifford was. Een 11 jarig “jochie” die in 1986 zijn eerste spel wist te ontwikkelen om op zijn 17e zijn eerste commerciele titel te maken namelijk The Palace of Deceit: Dragon’s Plight, een spel wat hij zelf ontwikkelde en uitbracht met zijn eigen bedrijf Game Syndicate Productions in 1991.

Hij besloot om het spel op te sturen naar Tim Sweeney, oprichter van Epic Megagames (tegenwoordig gewoon Epic) die gelijk razend enthousiast werd en besloot om hem in te huren.

Het eerste spel van Epic Megagames waar Cliffy B (een nickname die hij overigens als tiener kreeg toen hij door een atleet op school werd gepest) aan werkte was niet het type spel wat je tegenwoordig van hem verwacht, het was namelijk een point and click titel genaamd Dare to Dream, een relatief simpel spelletje waarbij we in de droom wereld belanden van een tien jarig jongetje.

Zijn eerste grote succes voor Epic behaalde hij als designer samen met Guerilla Studios oprichter Arjan Brussee als programmeur. Samen maakten zij namelijk het spel Jazz Jackrabbit, een platformer met gameplay die te vergelijken was met Zool maar dan kon je je tegenstanders niet verslaan door op ze te springen, je had namelijk in Jazz Jackrabbit diverse power-ups, wapens en een sidekick tot je beschikking die er voor zorgden dat je uiteindelijk het level kon halen. Het was de Mario/Sonic voor de PC zou je bijna kunnen zeggen en misschien wel het eerste teken aan de wand dat Cliffy B iets geweldadiger uiteindelijk zou gaan maken, iets meer dan de gemiddelde game ontwikkelaar.

Jazz Jackrabbit werd een groot succes, kreeg zelfs een vorm van DLC namelijk een extra kerstpakket wat natuurlijk bij de ontwikkelaar moest worden gekocht en dan naar je werd opgestuurd per post. Uiteraard kon een vervolg niet uitblijven en in 1998 kwam dan ook het langverwachte vervolg wat niet alleen nieuwe speelbare karakters introduceerde maar ook een multiplayer die je via het netwerk of als je al zo gelukkig was via het internet kon spelen.

Unreal!

Cliff Bleszinski’s ware aard kwam in 1998 echter naar boven met het spel Unreal, een spel dat een keiharde shooter was. Niet alleen was dit het eerste spel dat gebruik maakte van de Unreal Engine maar ook was het een van mooiste spellen dat je op dat moment kon spelen. Had je echter een 3DFX kaart dan kon je gebruik maken van Glide, een grafische modus die het spel nog mooier maakte en daadwerkelijk de kracht liet zien van de engine. Zelfs nu nog zijn die beelden niet te evenaren omdat Direct3D de standaard werd onder Windows.

Aan het ontwerp kon je echter toen al zien dat hij in staat was tot grotere dingen. Ook werd later onthuld dat er meerdere monsters waren die het uiteindelijke spel niet hebben gehaald.

Unreal werd gelukkig voor Epic en Cliffy B een zeer groot succes en was een van de eerste spellen waar de strijd tussen de grafische kaarten echt aan het losbarsten was om maar te kunnen laten zien wat de Unreal Engine tot in staat was. Het was maar goed ook want Unreal was een zeer duur spel geworden voor Epic met een ontwikkeltijd van vier jaar (nu eigenlijk bijna standaard te noemen voor grote spellen).

Unreal werd opgevolgd door diverse Spin-Offs waar hij voornamelijk een rol heeft gespeeld in het design. Dit was niet alleen het geval voor Unreal Tournament, gebaseerd op de populaire multiplayer van het spel maar ook de vervolgen daarvan op de PC en de console versies. Maar Cliff Bleszinski wilde meer, hij wilde groter en realistischere games maken en hoewel de Unreal Engine 2 (waar we ondertussen al waren aanbeland) krachtig was voor die tijd werd er een nieuwe engine ontwikkeld voor het spel Unreal: Warfare.

Unreal Engine 3 – Gears of War

Nu denk je waarschijnlijk, waarom heb ik nooit gehoord van Unreal: Warfare? Dat komt omdat het spel eigenlijk bij de aankondiging van de Unreal Engine 3 al was omgedoopt naar een ander spel, namelijk Gears of War (naar zijn eigen zeggen geinspireerd op zijn eerste huwelijk).  Het spel werd in eerste instantie alleen uitgebracht voor de Xbox 360 (later ook naar de PC en kreeg zelfs een remaster voor de Xbox One). De Gears of War franchise was overigens ook een van de eerste grote titels van de Xbox 360 die de console duidelijk de kickstart gaf die die generatie ook nodig had. Het is dan ook jarenlang een van de meest gespeelde titels op Xbox Live gebleven en wist de troon van Halo 2 af te pakken. Een vervolg was dan ook snel in de maak evenals een derde deel om de trilogie af te maken al wist geen van de vervolgen het grote succes en de invloed die die titel had te evenaren.

Toch is de indruk die Gears of War heeft gemaakt niet te negeren, het was namelijk de grote doorbraak van 3rd person shooters die eindelijk een keer goed speelbaar was in grootse omgevingen en niet langer het ondergeschoven point of view voor grote shooters. Wel heeft hij altijd het gevoel gehad dat de launch van Gears of War 2 de grootste mislukkeling was in de industrie ooit. Dit omdat er eigenlijk niets goed werkte in eerste instantie in de multiplayer.

Cliff zijn flamboyante gedrag werd met de groei van de Gears of War franchise echter steeds meer aanwezig, het zorgde er voor dat het “suffe” imago van game ontwikkelaars werd afgeschud want als je 1 iemand wel een playboy kon noemen in de game industrie dan was hij het wel met extravagante uitlatingen, flink in de voorgrond optreden en ook actief in contact staand met de community. Als het eerste “sprookjeshuwelijk” in de industrie met Lauren Berggen in 2012 nadat hij de Gears of War trilogie voor Microsoft had afgerond.

Vertrek bij Epic en verder

2012 was een spectaculair jaar voor Cliff Bleszinski, niet alleen rondde hij de Gears of War Trilogie af voor Microsoft en Epic, ook trouwde hij met Lauren Berggen (zijn tweede huwelijk) maar tot verbazing van iedereen vertrok hij bij Epic nadat hij ruim 20 jaar voor het bedrijf had gewerkt. Na al die jaren besloot hij om met pensioen te gaan, zijn plezier in het werk was verdwenen en hij toe was aan een pauze.

Hoewel hij niet meer werkzaam was in de industrie bleef hij zich er mee bemoeien (drie jaar geleden voorspelde hij al de terugkeer van VR) en was hij o.a. gevraagd om voor andere studios te werken mocht hij zich bedenken maar hij bleef bijna twee jaar vasthouden aan zijn pensioen tot het toch iets te veel weer begon te kriebelen en hij startte een nieuwe studio, Boss Key samen met zijn oud collega Arjan Brussee die besloten had om Guerilla Games in te wisselen voor een nieuwe uitdaging.

Het spel dat ze gingen maken werd in eerste instantie een free to play arena shooter Bluestreak voor de PC om later omgedoopt te worden tot een gewone retail titel genaamd LawBreakers die in april in alpha test is gegaan.

Pas het begin?

En dat is op dit moment wat Cliff Bleszinski aan het doen is. Hij is op dit moment druk bezig met de ontwikkeling van LawBreakers maar desondanks houdt hij zich ondertussen ook bezig met andere aspecten van de industrie. Zo heeft hij in een interview met Kotaku bijvoorbeeld aangegeven dat hij geen fan is van de richting die Microsoft op dit moment aan het opgaan is met Project Scorpio, hij vindt het namelijk onverstandig om als console bouwer in eerste instantie je te richten op wat de ontwikkelaars willen en niet de gamers, hij vergeleek het zelfs met de Sega Mega CD en de 32X.  In dat opzicht is hij dan ook nog steeds niet op zijn mondje gevallen en is de industrie denk ik gedeeltelijk ook wel weer blij dat hij terug is met zijn flamboyante gedrag waardoor de game industrie weer een beetje glamour terug lijkt te krijgen en “hip” wordt.

De spontaniteit is weer een beetje teruggekeerd.

Cliff Bleszinski heeft in zijn relatief korte carriere (hij is pas 41) door de jaren heen zijn stempel duidelijk op de industrie weten te drukken. Niet alleen op de PC maar ook op de consoles en heeft hij zeker een zeer groot aandeel gehad in het succes van de Xbox 360 met de Gears of War titels.

Met de kracht van de huidige consoles en de PC is de kans groot dat de volgende projecten na de release van Lawbreakers alleen maar nog groter zullen gaan worden van zijn hand en wie weet keert hij ooit nog terug naar de consoles maar 1 ding is zeker, hij is absoluut uniek in de industrie te noemen. (maar als hij ooit  nog een keer een karakter zo dierbaar als Dom vermoordt dan krijgt hij vast en zeker de community weer flink op zijn dak)

 

2 reacties

Geef een reactie hieronder