World of Tanks, een game die wereldwijd een groot succes is, maar persoonlijk heb ik de PC versie alleen maar beleefd door het bekijken van YoutTube filmpjes. Hierdoor geeft het me in sommige gevallen een voordeel omdat ik er totaal onbevooroordeeld instap. Van de andere kant is het ook zo dat ik daarom ook niet het verschil met de PC versie kan weerleggen. Natuurlijk heb ik wel aardig wat uurtjes in diverse tanks doorgebracht in Battlefield 3 als scout of boordschutter van een tank. Dit is dan ook tevens mijn enige ervaring dat ik tot op heden heb met het besturen van een tank en het spelen van een “Tank Battle”-game.  Voor mij een volledige nieuwe manier van gamen en ik ben de game dan ook anders gaan zien. Het is geen standaard shooter, iets waardoor deze game zich echt onderscheid van de rest. Een bepaald aspect van een oorlogsgame nemen, daar helemaal de focus opleggen om zo deze niche van de markt te voorzien. Ook al is het een niche, vergeet niet dat er soms alleen al op de PC 75.000.000 gamers online zijn in World of Tanks. Iets waar toch menige grote games jaloers op zijn.

WoT_Xbox_360_Edition_Screens_Combat_Image_05

We kennen de game dan ook van de vele realistische gameplay die Wargaming ons brengt op de PC. Elke maand krijgen we een update met daarin nieuwe tanks die tot in detail zijn uitgewerkt, waarbij de wapens goed zijn gebalanceerd en de add ons reëel zijn. Een hele grote groep gamers is fan van deze free-to-play game. Vandaar dat het voor Wargaming een logische stap leek om World of Tanks uit te breiden voor de Xbox 360 om zo een nog grotere groep te bereiken. Inmiddels is de stap gezet om de beleving van World of Tanks over te zetten. Natuurlijk is het lang proces waarbij het belangrijk is om op dit moment niet te gaan kijken waar ze zitten qua realistische gameplay. Dit omdat de game van een PC word overgezet naar een console. Hierbij zal de hoogte prioriteit liggen bij de gameplay, bugs, glitches, etc. En ondanks dat ik nog niet eerder deze game heb gespeeld merk ik dat de controls en tutorial je heel makkelijk en simpel aan de game laten wennen.

WoT_Xbox_360_Edition_Screens_Combat_Image_07

World of Tank heeft de standaard gezet op de PC en is dankzij de free-to-play concept in een korte periode uitgegroeid tot een volwaardige en gerespecteerde game. Nu is het zo dat er aardig wat Wargaming fans de beta proberen van de console-versie en deze zullen met de gameplay dan ook niet een heel groot probleem hebben. Het zal dan ook met name wennen zijn aan de controls. Daarnaast is het voor deze groep kijken of de strategie op de PC ook werkt op de PC of dat er wijzigingen in zitten. Aan deze groep heeft Wargaming dan ook het meeste qua feedback.

WoT_Xbox_360_Edition_Screens_Tanks_Image_03_1376942556

De beta van World of Tanks is op dit moment volop bezig en daarom vind ik het persoonlijk ook altijd jammer om op sommige sites te lezen dat niet alles loopt zoals ze verwachten. Dit omdat men bij Wargaming aangeeft dat ze nog in de beta fase zitten mensen! Hierbij is het namelijk van belang dat de beta goed en vloeiend speelt en dat je de dingen die je opvallen gaat terugkoppelen naar de mensen van Wargaming. Met alleen klagen zal de game nooit beter worden en zullen lang niet alle bugs gevonden worden. In de beta gaat het met name om het feit of de game goed overgezet is naar de console. Dus kloppen de controls, hebben de beta-testers op- of aanmerkingen op het menu, mis je sommige opties die wel op de PC te vinden zijn, etc. Vergelijking met de PC heeft geen nut en al helemaal niet op grafisch aspect. Ik kan niet volledig hierin oordelen, maar heb wel degelijk meerdere beta’s gespeeld om hier duidelijk over te kunnen oordelen in het algemeen.  Maar gezien het feit dat de game nu al makkelijk en soepel draait, de controles goed zijn overgezet van een QWERTY toetsenbord naar een ABXY layout.

WoT_Xbox_360_Edition_Screens_Tanks_Image_11_1376942559

Inmiddels heb ik de ‘evolutie’ van de beta mogen meemaken. Vanaf de eerste week dat hij online was tot aan dit weekend, wat tevens het eerste open weekend is voor iedereen, en het laatste weekend dat de beta er is. Daarin heb ik veel veranderingen gezien. Hierin merkte ik met name de groei van de game. Af en toe zijn er grafische updates, maar de echte groei zat hem met name in de gameplay, de kleine subtiele extra’s die zijn toegevoegd. Een knopje hier, een shortcut daar, een paar extra’s tier voor de tanks. Zo merk je dat de game steeds meer de overstap maakt van een beta naar een volwaardige game. Naast al deze aanpassingen hebben we ook de maps zien groeien. Dit door een nieuwe indeling, sommige terreinen die zijn aangepast waardoor je bijvoorbeeld niet meer zo snel bent met je tank. Bergen die inmiddels mooie plekjes geven om te schuilen en ga zo maar door. De maps zien er groot uit en voelen ook groot aan. De randen van een map zie je duidelijk door een dikke rode lijn, maar gelukkig heb je nog wel genoeg ruimte als je echt het gevecht aan gaat. Een map heeft namelijk (in aangepaste schaal) een opervlakte van gemiddeld 1 vierkante kilometer. Meer dan genoeg ruimte om elkaar lekker vanaf afstand onder vuur te nemen.

Verder hebben we natuurlijk wel een aantal dingen waar we zelf onze twijfels bij hebben, zo merken we dat er sinds de open beta er een boel problemen zijn met de stabiliteit van het netwerk. Soms kom je niet eens op de lobby omdat de servers overbelast zijn. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat er eerst een beperkte aantal gebruikers waren en inmiddels stromen de mensen binnen op de servers. Dit is dan ook iets waar Wargaming zich blijkbaar goed op moet voorbereiden om problemen á la GTA Online te voorkomen. Als we naar de rest kijken van de ontwikkelingen zien we alleen maar vooruitgang. De enige vraag die constant bij ons naar boven komt drijven is: Waarom de Xbox 360? En dit is niet omdat we graag de game op de PlayStation 3 zien, maar meer omdat deze generatie consoles nu misschien wel door de meeste gamers opzij word geschoven en ook omdat de Xbox One een heleboel extra mogelijkheden met zich meebrengt.

Voor nu is het een prima game voor de Xbox en we kijken dan ook uit naar de definitieve versie.

5 reacties

Geef een reactie hieronder