Afgelopen weekend waren wij uitgenodigd voor de Nintendo Labo Workshop in het Nemo Science Museum. En zeker voor de kinder-Jury was dit een dag waar al flink naar uitgekeken werd. Veel te vroeg en verkleumd door de koude nawinter verschenen wij dan ook in Amsterdam met een enorme dosis enthousiasme en zin. Want laten we eerlijk zijn, Nintendo Labo is toch iets totaal anders dan we gewend zijn en de enige manier om er een beeld van te krijgen is door het te beleven. En dat is dan ook precies wat wij konden gaan doen.

En na een korte presentatie waarbij alle kinderen al stonden te popelen om aan de gang te gaan konden we voor het eerst kennis maken met deze volledig nieuwe innovatie. We mochten een autootje maken uit één van de kartonnen platen waarbij op de tablet duidelijke aanwijzingen stonden om dit voor elkaar te krijgen. Al snel konden de Joy Cons er worden ingeschoven en hadden we onze eerste creatie voor ons staan. En om eerlijk te zijn waren we verbaasd over hoe goed dit werkte. Op eenvoudige wijze konden wij met de tablet het autootje laten rijden en besturen. En dit met een precisie die we echt niet verwacht hadden. Om het in een trailer te zien is één, maar dat het in de werkelijkheid ook zo goed of zelfs misschien nog beter werkt is toch iets heel anders.

Ook ontdekte we hier dat de innovatie verder gaan dan creatief bouwen. Zo word er gebruik gemaakt van de camera in de Joy Con waardoor er op je tablet tijdens het rijden een beeld verschijnt van wat de auto aan de voorzijde ziet. Eenvoudig kan je dan wisselen tussen warmte camera of night vision. Hierdoor ontstaat er meteen een enorme hoeveelheid toepassingen waar deze auto voor gebruikt kan worden. Het enige wat je hierin kan belemmeren is je eigen creativiteit.

Want creativiteit is waar het om draait in Labo. Natuurlijk word je flink op weg geholpen door creaties uit de pakketten, maar naast het bouwen en spelen is ontdekken ook een groot onderdeel van Labo. In dit onderdeel word je uitgedaagd om op eenvoudige wijze eigen creaties te ontwikkelen. Zo kan je zelf bijvoorbeeld instellen wat er gebeurd bij een bepaalde handeling en op die manier een eigen gitaar maken, of een schietspel.

Op de tablet zagen we deze drie categorieën duidelijk terug komen. Bij het bouwen zien we op een zeer duidelijke manier en met handige instructies hoe we de dingen kunnen bouwen. Bij het spelen vinden we alle spelletjes die we kunnen spelen met onze creaties. En om dan het robot pakket even als voorbeeld te pakken ontdekte we dat het hier niet beperkt is tot één spel. Hoeveel spellen het wel waren en in wat voor een variatie konden we helaas even niet zo snel zien. De laatste categorie is dan het ontdekken waar ik zojuist over vertelde en waar we aan de hand van duidelijke uitleg zelf aan de slag kunnen.

Ik denk ook dat vooral deze laatste categorie er voor zorgt dat dit niet alleen voor de jonge gamers populair gaat worden. Ik zie al een enorme stroom aan YouTube-filmpjes voor me waarin gamers elkaar proberen af te troeven met de meest extreme creaties, kettingreacties en noem maar op. Maar ook zie ik het als vader voor me dat ik met mijn zoon op een regenachtige dag aan de tafel ga zitten met een stapel oude kartonnen dozen of misschien wel triplex platen om samen iets in elkaar te knutselen.

Maar even terug naar de workshop waar de Kinder-Jury ondertussen druk bezig is om alle creaties aan de tand te voelen. Want Nintendo bood ons de kans om elke creatie uit beide pakketten te testen en ik kan je verzekeren dat alle kids daar gretig gebruik van maakte. Het is vooral de enthousiaste vibe die me bij blijft van deze dag. Geen moment zag ik een verdrietig of somber gezicht. Waar je ook keek waren alle kinderen enorm druk in de weer met de creaties en dit met enorme glimlachen op hun snoetjes. Als ouder zijnde smelt je dan toch wel even als je al dat geluk om je heen ziet. En op dat vlak durf ik nu dan ook al wel te zeggen dat het wel raar moet gaan lopen als deze nieuwe innovatie geen succes word.

Maar dat wil niet zeggen dat er geen vraagtekens zijn. Zo zag ik bijvoorbeeld al vrij snel dat sommige onderdelen na een aantal sessies het zwaar kregen. Een simpel voorbeeld is de pootjes Van de auto waar je zag dat de puntjes begonnen door te buigen. Nu is dit met een beetje creativiteit wel te verhelpen maar bij complexere onderdelen word dit toch een stuk lastiger. Ik denk dan vooral aan bijvoorbeeld het race stuurtje waar ook de hendels het na een aantal enthousiaste kinderen het begonnen te begeven.

Wat voor mij als ouder ook een vraagteken is betreft de hardware. Wij hebben bijvoorbeeld bij ons thuis de regel dat wij de joy cons van de pad afhalen en ook dat wij de pad uit en in het docking station plaatsen. Dit om te voorkomen dat deze onderdelen beschadigen of stuk gaan. Echter zijn deze onderdelen bij Labo natuurlijk vol in gebruik. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik het vissen. Ik zag vanuit mijn ooghoek een kindje dat enorm enthousiast aan het vissen was en bij het ophalen van een vis werd er een enthousiaste ruk aan de hengel geven waarbij de tablet bijna omviel.

Nu zijn deze vraagtekens pas relevant als we de volgende maand echt ermee aan de slag kunnen en zal het dan ook uitwijzen of dit wel of niet voor problemen gaan zorgen maar het zijn wel puntjes die ik in mijn achterhoofd houd.

Al met al kunnen we zeggen dat we echt een enorm geslaagde dag hebben gehad en we toch positief verrast zijn door de mogelijkheden van NIntendo Labo, maar wat echt telt is natuurlijk hoe de kinderjury het heeft ervaren. Daarom dit filmpje met een nabespreking waarin Damian van de kinderjury uitgebreid zijn verslag doet.

 

Geef een reactie hieronder