De afgelopen week belande ik bij toeval in een discussie waarbij het onderwerp het mixen van platforms en unieke games betrof. Zo vinden we aan de éne kant de PES fans en aan de andere kant de FIFA spelers. Hetzelfde gaat op bij diverse shooters en al helemaal bij de platforms waarop deze games verschijnen.

De reden dat ik hierover begin is Mario + Rabbits. Een game waarbij Nintendo en Ubisoft samen een heel klein stapje een nieuwe richting op nemen. En al is het stapje nog klein, de uitwerking kan enorm zijn. Maar daar later meer over!

Maar hoe komen de unieke Mario karakters en de lachwekkende Rabbits nou samen in één game? Het antwoord is een tijdmachine en een zeer speciale bril. Bij ongeluk komen de Rabbits namelijk aan een bril die objecten met elkaar fuseren. En laat deze Rabbits met deze technologie bewapend nou juist naar de Mario wereld gaan.

Daar zetten ze alles op stelten zoals alleen Rabbits dat kunnen doen. Ze laten enorme Piranha planten versmelten met hun eigen soort waardoor er enorme Cosplay achtige Rabbits uit voort komen. Deze monsters hebben maar één enkel doel, en dat is de Mario wereld op zijn kop te zetten.

Gelukkig komt onze besnorde loodgieter te hulp en dit maal niet met zijn kameraad aan zijn zijde maar met twee Rabbits vermomd als Peach en Luigi. Met dit trio zetten we twijfel achtig de eerste stapjes in deze wereld om de rellende Rabbits op hun plaats te zetten.

En dit gebeurd niet doormiddel van een platform spel, of doormiddel van simpele mini-games. Nee, de gedurfde stap om deze twee werelden samen te voegen bleef niet alleen daarbij. Er werd een tweede gedurfde stap genomen om met deze twee werelden een solide Turn Based Strategy game neer te zetten.

En wat zijn ze hierin geslaagd zeg! Juist doordat de keuze is gemaakt om geen simpele game neer te zetten maar juist flink de diepte in te gaan. Het spel element is tamelijk simpel. We vinden namelijk in de game een aantal werelden die ieders weer opgedeeld zijn in een aantal hoofdstukken. In deze hoofdstukken is het de bedoeling om onze karakters er doorheen te loodsen. De hoofdstukken kunnen bestaan uit het verslaan van alle Rabbits, of door een bepaald gebied te bereiken. Meestal worden ze afgesloten door het verslaan van een soort eindbaas.

We doen dit dus in beurten. Eerst mogen wij onze karakters aan het werk zetten. We hebben met elk karakter een bepaald aantal vakjes die we mogen lopen per beurt om ze op strategische plekken neer te planten. Daarnaast hebben we de beschikking over een primaire en een secundaire aanval. En daar blijft het niet bij. Ook heeft elke karakter unieke krachten waarmee ze bijvoorbeeld een schild kunnen opwerpen, zijn vrienden binnen een bepaald gebied kunnen healen, enzovoort.

En om het nog ingewikkelder te maken is het ook nog mogelijk om vijanden tijdens het verplaatsen te tackelen, of via één van je helden een dubbel sprong te maken om een groter bereik te krijgen en ga zo maar door. Het is overigens volledig aan jou in welke volgorde je deze zaken doet.

Nou is het niet zo dat je meteen in je eerste potje al deze mogelijkheden hebt. Al deze zaken worden langzaam aan toegevoegd doormiddel van een Skill tree per karakter en een shop waar items te koop zijn. Ook zal je gaandeweg meer karakters kunnen unlocken.

Nadat je alles in jou beurt hebt gedaan dat mogelijk is, is het de beurt aan je vijand met als enig doel jou te vernietigen. Eenmaal de hoofdstuk voltooid word je afhankelijk van je prestatie beloond. Zo zal je een perfecte score en de maximale aantal punten verkrijgen wanneer je de eind streep behaalt met al je karakters in leven en binnen het aantal beurten dat hiervoor staat.

Na elk hoofdstuk mag je lekker aan de wandel in de wereld op weg naar het volgende hoofdstuk. In deze werelden zal je allerlei puzzels vinden en verborgen kisten waaruit je wapens of museum stukken vrij speelt. Ook is het mogelijk om telkens terug te keren naar je hoofdkwartier waar je diverse gebouwen vind.

In dit hoofdkwartier kan je er bijvoorbeeld voor kiezen een aantal Amiibo’s in te scannen om zo speciale wapens vrij te spelen. Of je duikt een ander gebouw in waar je samen met vrienden kan spelen en ga zo maar door.

Als laatste wil ik dan nog noemen dat elke wereld opnieuw te spelen is en je telkens weer nieuwe dingen kunt ontdekken doordat je krachten krijgt die je voorheen nog niet had. Maar ook om de levels opnieuw te spelen om je score te verbeteren of speciale uitdagingen aan te gaan.

Je kunt dus op zijn minst zeggen dat het spel enorm diepgaand is en beschikt over een flinke dosis gameplay.

Ik zou nog even terug komen op deze bijzondere samenwerking en de gevolgen die dit kan hebben. Wat mij namelijk opvalt, is dat er een voorzichtige verschuiving aan het plaats vinden is. Niet langer zijn de gamers gefixeerd op de nieuwste gen en de meest fantastische graphics. Steeds meer verlangen gamers originaliteit en bijzondere gameplay.

Een manier om dit te bereiken is door de handen in één te slaan zoals Ubisoft en Nintendo samen hebben gedaan. En wat mij betreft is dit meer dan succes vol te noemen. Wellicht dat dit ervoor zorgt dat ook andere studio’s en grootmachten nu deze stap durven te nemen.

Ook wil ik nog even het woord geven aan onze KinderJury die bij het zien van Mario of Rabbit al staan te popelen om aan de slag te gaan.

Ik speel nog steeds heel veel op de Wii-U omdat ik nog niet zo heel veel leuke spellen op de Switch kan vinden. Nu ik Mario + Rabbits kan spelen wil ik bijna alleen nog maar op de Switch spelen. Ik ben al 7 jaar en speel heel graag Tower Defence spelletjes doordat mijn vader dit ook veel speelt.

Dit speel lijkt daar wel een beetje op. Je moet heel goed nadenken en leren van de dingen die je fout doet en ze dan weer opnieuw doen. De filmpjes en de gekke dingen die de Rabbits doen vind ik echt heel erg lachen!

Wel vind ik het vanaf wereld twee behoorlijk moeilijk worden maar gelukkig kan je dan bij elk gevecht kiezen om het op makkelijk te spelen waardoor je meer health krijgt. En Papa en Mama helpen mij ook mee om verder te komen als het mij niet lukt.

Conclusie:

Wat mij betreft mogen meer grote studio’s deze zelfde stap maken. Of om het nog verder te trekken zou ik zelfs graag zien dat deze stap ertoe leid dat de grootmachten der platforms meer samen durven te doen.

In ieder geval is dit bijzondere spel een groot succes. De perfecte gameplay gecombineerd met de diepgang en toch de laagdrempelige humor lijkt een perfecte combinatie.

Verwacht dus geen eenvoudige platform game of een spel waarbij je jonge kinderen zelfstandig aan de slag kan laten gaan.

Als we dan nog even naar de min punten kijken dan treft dit voornamelijk de camera die niet altijd doet wat je zal willen. Ook ondervinden we soms wat gestotter in het beeld. Dingen die hopelijk nog verholpen gaan worden in toekomstige updates.

Los hiervan Smullen wij al tientallen uren van deze game en zullen er ook nog tientallen gaan volgen!

Review – Mario + Rabbids Kingdom Battle
Verdict9
+ Punten
  • Samenvoegen van Mario en Rabbids
  • Erg toffe en verrassende gameplay
  • Weer iets moois voor op de Switch
- Punten
  • Camera werkt niet altijd lekker
  • Soms wat kleine stotteringen
9Verdict

Geef een reactie hieronder