Pixels

Nostalgie overheerst nog altijd de gameswereld en met veel weemoed wordt er nog altijd flink gerefereerd aan de klassiekers van toen. Dat uitgangspunt moeten we kunnen gebruiken dachten ze vast in Hollywood. En zo geschiede dat Brenner (Adam Sandler) en Cooper (Kevin James) als beste vrienden begin jaren 80 de arcadehal ontdekken waarin games als Centipide, Donkey Kong en Space Invaders de nodige kwartjes eisen.

Tegelijkertijd doet de school van de eerder genoemde jongens mee aan een tijdscapsule wedstrijd waarin videogames het universum worden ingestuurd om mogelijk buitenaards leven kennis te laten maken met de menselijke cultuur. De aliens vinden inderdaad de videogames en interpreteren dit als een dreigement.

Er wordt met gepaste wijze gereageerd door de videogames tot leven te laten komen en af te sturen op de mensheid. De beste gamers van de wereld moeten nu worden ingezet om het bestaan van de mensheid te waarborgen. Laten dat nou net Brenner en Cooper zijn.

Op papier beloofd bovenstaande  tekst een breed scala aan grappen en grollen die kunnen worden uitgehaald maar de realiteit pakt anders uit voor regisseur Chris Columbus die toppers als The Goonies, Home Alone en Mrs. Doubtfire op zijn repertoire heeft staan. Al vlug verzand de film in kleffe clichés en  matig acteerwerk van Sandler die opnieuw hetzelfde personage speelt als in zijn laatste tien films.

Toch bied de film de nodige actie op het gebied van special effects en Game of Thrones ster Peter Dinklage weet bijna iedere scene weg te stelen als de coole anti-held Eddie Plant. Toch schiet het tekort om 106 minuten continu entertainend te zijn en glijd de film flink uit als het Amerikaanse leger wordt getraind door middel van arcade-kasten waarop ze dienen te trainen en vervolgens de straten in te gaan als volleerde “gamers”.

Harry Potter regisseur Columbus weet niet goed wat hij aan moet met al dit culturele erfgoed en maakt er een allegaartje van. Kijkers die een trip door hun jeugd verwachten worden bediend met flauwe grappen en aardige effecten maar meer moet men ook niet verwachten.

365Gaming Verdict: 6

Verdict6

Over de auteur

Contributor

Eric a.k.a. AgentSmithNL groeide als kind van de jaren 80 op met hard en software op van Nintendo. Vele games en consoles later gamed hij anno nu nog bijna dagelijks fanatiek op zowel PS4, PS Vita en Xbox One. Hij heeft een voorliefde voor de games van Metal Gear Solid en Hitman en draagt dan onuitwisbare inkt in zijn huid als eerbetoon aan deze benchmark games. Naast het achievement/trophy hunten schrijft hij graag een verantwoord stukje voor de trouwe leden en bezoekers van 365Gaming. Tevens is hij een verwoed liefhebber van cinema en de betere TV series als Breaking Bad, The Walking Dead en Game of Thrones.