Ja, het is weer eens zover. De dagen worden korter, de temperatuur daalt en dus word het tijd om alles van land te halen. Terwijl we de laatste oogst binnen halen is het eindelijk zo ver; het is tijd om virtueel verder te gaan waar we in de winter alleen maar van kunnen dromen. Het is tijd om het land te verbouwen terwijl het zonnetje hoog aan de hemel schijnt.

Niet alleen de gewassen, maar ook de dieren komen aan bod

Voordat we met de game beginnen wil ik toch wel even kort aangeven dat deze game niet alleen maar een Farming game is, het is een namelijk een game die doormiddel van een samenwerking met de community tot stand is gekomen. Mensen die graag met deze game aan de slag wilden gaan konden doormiddel van social media bijvoorbeeld aan aangeven wat voor elementen ze graag in de game wilden terug zien. Dit alles werd ook nog eens getest op het kantoor van SOEDESCO in Rotterdam, terwijl de mensen van Triangle Studios in Leeuwarden de game aan het ontwikkelen waren.

Met andere woorden, een game van Nederlandse bodem, die gaat over het bewerken van de bodem.

Dus we starten de auto en beginnen met het ontdekken van de wereld. Als eerste krijgen met een guide te maken die ons wegwijs maakt in de wereld van Real Farm. Gelukkig maar, want de controles zijn anders dan de bekende Farming Simulator games. Om een voorbeeld te geven; als je in een voertuig stapt, is het niet direct wegrijden geblazen, nee, als je de sleutel niet omdraait om de auto te starten, dan kun je uren blijven wachten, maar je zult geen meter vooruitkomen. Dit soort kleine aanpassingen maken de game net even wat realistischer dan de concurrenten.
Zo merken we dat deze game, ondanks dat het binnen hetzelfde genre zit, toch een eigen weg heeft ingeslagen. Het grootste voorbeeld hiervan is dat we inmiddels aan het genieten zijn van de career-mode. Hierbij is het aan ons om eerst bekend te worden met de verschillende voertuigen en hoe je het land moet bewerken. Hier krijg je korte opdrachten voor die je geld opleveren.

Gewoon rondrijden is ook leuk om te doen

Mocht je eenmaal snappen hoe je het land moet bewerken, dan is het aan jou om meerder opdrachten te voltooien, nog meer geld te verdienen en jezelf zo beetje bij beetje omhoog te werken binnen de game. Zo zal je beginnen met het kopen van een tractor, om daarna een nieuwer en luxer model aan te schaffen. Als je dan je eigen materialen meeneemt, dan zal je ook meer geld verdienen.

Dit allemaal om uiteindelijk een eigen boerderij te bezitten met veel grond en materialen. Hierdoor kun jij je eindelijk in de positie bevinden waarbij jij juist knechten inhuurt om je land te bewerken. De weg omhoog is duidelijk in deze game, maar hij is best lang om af te leggen. Het uiteindelijk wel de moeite waard overigens.

Zonder goed materiaal ben je nergens

Naast het feit dat jij voor de Career Mode kunt kiezen is er ook een optie om lekker te doen wat je zelf wil doen, met andere woorden: Free Mode is ook een optie. Hierbij is het nog steeds aan jou om de opdrachten te voltooien, maar nu is het geen factor die nodig is om geld te verdienen. Je begint namelijk al met een boerderij, een stuk land en een aantal machines, met andere woorden. In deze modi staat genieten van de game voorop. En dat is iets waar ik mij toch elke keer weer op betrap. Hoe vaak ik ook dit soort games speel, zonder dat ik het doorheb loop ik soms uren rond om te kijken wat er allemaal te doen is, wat ik allemaal zou kunnen kopen en dergelijke.

En daarmee geeft het bij mij ook aan waarom ik deze game zo fijn vind. Ik kan mij inderdaad uren vermaken met het rondrijden, het zaaien, oogsten, aanschaffen van machines. Alles in deze game gaat om vermaak. Niet de stress van mensen om je heen die lopen te rennen/springen/schreeuwen, maar gewoon lekker tot je zelf komen en even in je hoofd onthaasten, dat is wat Real Farm met mij doet.

Review - Real Farm
Real Farm is de nieuwste game van SOEDESDO. En inderdaad, het gaat over het leven als boer. Iets wat mij altijd een heel relax gevoel geeft. Ik zal dan ook aardig wat uren doorbrengen op het land en in de trekker
Verdict7.2
+ Punten
  • Goed nagedacht over bepaalde aspecten