Zoals jullie van ons gewend zijn reviewen we niet alleen games, maar nemen we ook regelmatig hardware onder de loep, want gamen betekend niet alleen een PC of console hebben, er word tegenwoordig makkelijk een eigen set-up samen gesteld die aan de verwachtingen van de gamer moet voldoen.

En dus is het nu aan ons om te kijken of de Sennheiser GSP 303 Need for Speed Payback Edition ook kan worden toegevoegd aan het ‘wannahaves’-lijstje voor je game room/set-up.

Om te beginnen moet ik wel zeggen dat ik een beetje bevooroordeeld met de review begin, dit komt omdat ik inmiddels tientallen headsets heb getest en hoe mooi ze ook zijn, hoe goed ze ook klinken, de Sennheiser die ik op dit moment heb is voor mij het complete plaatje. Goed geluid, goed comfort en ook nog eens betaalbaar.

Daarom probeer niet alleen ik de headset uit, maar heb ik ook mensen om mij heen gevraagd wat ze van de headset vinden. Anders krijg je een te bevooroordeeld verhaal, wat ervoor zorgt dat de review straks niets meer is dan een PR praatje van mijn kant.

Dus voordat we gaan beginnen kijk ik altijd eerst naar de headset zelf, deze is, zoals verwacht, netjes afgewerkt en we zien dat de volume knop bij vorige delen nog in de kan van de oorschelp was weggewerkt, inmiddels is dat een echt knop die je aan de onderkant van de oorschelp terug vind, iets makkelijker om mee te draaien en ook handiger terug te vinden tijdens het gamen.

Maar, naast de volume die jij binnenkrijgt via de headset, hebben we ook nog te maken met een microfoon. Deze zit aangesloten op de andere oorschelp, iets wat we wel vaker voorbij zien komen. Ook merken we dat we de microfoon makkelijk te muten is, dit doe je niet door middel van en knop en schakelaar, maar door de microfoon omhoog te duwen. Hierdoor hoor je dat de microfoon over en bepaald punt komt en daarmee zichzelf mute. Niet alleen kun je nu de dingen zeggen die de rest niet mag horen, maar omdat de microfoon nu niet meer in je gezichtsveld zit kun je ook andere dingen makkelijk doen (wat drinken, eten bijvoorbeeld). Nu hoor ik jullie zeggen dat dit soort dingen een headset nog niet goed maakt. Dat klopt, maar het zorgt wel een voordeel waar ik erg fan van ben.

Dan hebben we nog het geluid zelf, wat natuurlijk een heel belangrijk onderdeel is van een headset, want het mag er dan nog zo mooi, leuk, handig en tof uit zien, als het geluid tegenvalt, dan heeft de rest geen nut. Gelukkig weten ze bij Sennheiser dat geluid van groot belang is. Dus ik kan er al bijna vanuit gaan dat het goed zit, maar we nemen toch even de proef op de som om het zeker te weten.

Nu valt mij op dat deze headset is gemaakt voor een racegame, hij lijkt er dan ook op dat de settings van de headset ook zijn ingesteld voor games, niet alleen de nieuwste Need for Speed, maar voor elke game die je maar wilt spelen.. De bass is net iets meer aanwezig en de surround sounds lijken iets harden binnen te komen dan normaal, je merkt dat er aan de settings goed zijn gebalanceerd voor games in het algemeen.

En iets wat natuurlijk altijd van belang is, dat is natuurlijk de pasvorm. Nu heeft Sennheiser mij in het verleden echt doen verbazen en daarom zal het ook lastig zijn om aan mijn eisen te voldoen, ook al zijn deze door Sennheiser zelfs zo hoog gelegd. Nadat ik de headset op heb merk ik dat ze niet veel hebben gewijzigd in dit model. In vergelijking met mijn eigen ‘open ear’ headset zit de GSP 303 Need for Speed Payback Edition iets strakker. Niet veel, maar het is wel merkbaar.

Natuurlijk komt dit omdat het hier om een gesloten headset gaat, met andere woorden; het geluid van buitenaf komt (bijna) niet naar binnen en andersom net zo. Hierdoor zal de headset wel wat strakker moeten zitten om ervoor te zorgen dat jij je kan afsluiten van de ‘buitenwereld’ tijdens het dragen.

Al met al is het dus een headset die wat mij betreft tot één van de betere headsets kan worden gerekend als het om het geluid en pasvorm gaat. De overige opties zijn erg beperkt (je kunt de settings niet wijzigen), maar hij zit lekker en blijft lekker zitten, en inmiddels heb ik al een aantal uren met de headset erop zitten. Wat ik overigens ook een pluspunt vind is het meegeleverde 2 x 3,5mm Mic & Audio kabel, hiermee kun je namelijk ook je headset makkelijk aansluiten op je mobiel, PlayStation of Xbox. Normaal gesproken zou je deze kabel apart moeten aanschaffen, wat je toch al snel € 20,- gaat kosten.

Zo krijg je een goede complete headset die je voor zowel PC, console als mobiel kunt gebruiken, en dat alles voor de prijs van rond de €100,-

Review – Sennheiser GSP 303 Need for Speed Payback Edition
De Sennheiser GSP 303 Need for Speed Payback Edition is een goede en complete headset die je voor elk media apparaat kunt gebruiken dankzij de meegeleverde 2 x 3,5 mm Mic & Audio kabels