Afgelopen weekend was het zo ver, het grootste game event van Nederland opende haar deuren, inderdaad, Firstlook Festival 2017 is een feit. Ook wij mochten dit jaar genieten van al het moois dat het event te bieden had. Helemaal als je sommige woorden van de origanisatie voorbij ziet komen die het als een uniek jubileum (10 jaar) verkondigen.  We horen termen voorbij komen als exclusief, uniek, ongekend, etc. Kan de Firstlook deze woorden waarmaken of niet?

Allereest valt mij er iets op als ik de jaarbeurs binnen loopt, nadat ik bijna de hele hal heb doorlopen, dat ik aan de andere kant weer naar buiten mag lopen om daar de hoek om te gaan en op zoek te gaan naar hal 12, iets wat ik niet verwacht had. Niet dat het een hele belemmering is, meer het geeft het event voor binnenkomst al een beetje het gevoel dat het een beetje door de Jaarbeurs in een hoekje werd gedrukt. Niet iets wat ik persoonlijk had verwacht van de Firstlook.

Afine, we zijn binnen en dus is het even tijd om te acclimatiseren, handjes te schudden met bekenden om daarna te kijken wat voor moois er allemaal te zien is. En terwijl ik rond loop lijkt het alsof het event compacter is geworden. Daarnaast lijkt het weer terug te gaan naar de core van het event. Inderdaad, de games staan centraal. Geen grote dealerroom (waar overigens nog steeds ruimte voor is), geen grote ruimtes tussen stands, nee. Het lijkt allemaal dichter op elkaar te staan, hierdoor wek je al snel het effect van drukke stand, met andere woorden; slim gedaan van de organisatie.

Maar ik moet zeggen dat het grootste pluspunt van het event toch wel de inzet en insteek van de uitgevers is geweest. Deze hebben het toch anders neer proberen te zetten, hierdoor zie je soms ook een rij staan van een kleine 50 meter om games te kunnen spelen. Maar ook hebben uitgevers meer de focus gelegd op prijzen kunnen winnen. Zo geef je iedere bezoeker een kans om met een extra prijs naar huis te gaan terwijl je een game speelt. Dus de lange rijen en de prijzen is voor beide partijen een win-win situatie.

Ook merken we dat sommige stand er totaal anders uitzien. Hierdoor merk je dat uitgevers hebben gekeken naar voorgaande jaren en de stand hebben aangepast. Soms zo goed dat ze van een ‘behind closed doors’ naar een open stand zijn gegaan. Dus de wachtende gamers kunnen ondertussen lekker genieten van de gamers die al aan het spelen zijn. Hierdoor krijg je leuke reacties in de rijen.

Natuurlijk missen we ook een aantal grote uitgevers, maar daarin moeten we ook reeel zijn. Nederland mag blij zijn met Firstlook Festival, maar het is nog lang geen E3. Dus sommige uitgevers die in de VS zitten zullen het dan ook eerder aan hun voorbij laten gaan. Een gemiste kans om het Nederlandse publiek warm te laten lopen, maar ook wel begrijpelijk, je kan tenslotte niet overal staan.

Firstlook Festival heeft dit jaar gekozen voor een andere opzet vna het event. Het lijkt hierdoor compacter en drukker, wat een goede zet is geweest. Enige wat ik (en met mij vele anderen) afvraag: Vandaar de Chinese Leeuwendans met trommels? Firstlook Festival heeft haar best gedaan om een groots event neer te zetten. In zekere zin zijn ze hier ook in geslaagd, met name door de inzet van de uitgevers.

En terwijl ik over de stands loop, de games bekijk en sommige ook even probeer (tijdens de Gamescom heb ik ook al een heleboel gespeeld tenslotte) vind ik dat haast wel verplicht ben om tot een aantal games eruit te pakken. Welke games zijn mij bijgebleven of hebben mij aangenaam verrast. Ik ga geen top zoveel maken, maar gewoon de games op willekeurige volgorde met jullie delen.

South Park: The Fractured But Whole
South Park, een serie die ik eigenlijk al vanaf het begin bekeek en tegenwoordig nog steeds op heb staan. De humor, de onderwerpen en de vergezochte fantasie; ik vind het prachtig, heerlijk en kan er echt van genieten. Nadat ik mij heerlijk heb vermaakt in South Park: The Stick of Truth kan ik dan ook niet wachten om los te gaan in deel twee. En van wat ik gezien heb is de humor nog erger, regelmatig over de grens van leuke humor, maar dat maakt South Park nu eenmaal South Park.

The Elder Scrolls V: Skyrim for Nintendo Switch
Een game waar ik al meerdere uren in heb zitten, in zowel de ‘oude’ versie als de nieuwe Special Edition op de huidige generatei consoles. En dit is dan ook niet de reden waarom ik zo onder de indruk ben van de game. Het is meer een combinatie van een tweetal dingen. Als eerste, het is SKyrim, een prachtige game die mij uren kan vermaken. Ten tweede, het draaid gewoon lekker soepel op de Switch. Hierdoor wordt de game voor mij een heel erg stuk aantrekkelijker. Want als je zin hebt om Skyrim te spelen, dan hoef je nu niet meer te wachten tot dat je thuis bent of wachten tot de TV vrij is om aan de slag te gaan, nee. Je pakt de Switch en kunt de wereld van Skyrim verkennen, het enige wat je nu nog kan stoppen is een lege accu!

We Were Here Too
Zoals jullie weten ben ik altijd op zoek naar leuke indie games en tijdens de Firstlook ben ik dan ook even gaan kijken wat voor moois Nederland te bieden heeft. Terwijl ik daar stond zag ik een idie game dat niet voor de standaard 8/16 bit look gaat. We Were Here Too is namelijk grafische een prachtige game, maar dat is in mijn ogen niet de USP. Het feit dat je juist co-op de game moet spelen om elkaar de helpen de puzzels op te lossen maakt het juist aantrekkelijk.

Zo heeft één persoon een kamer met allemaal (soms) ingewikkelde symbolen, de andere persoon heeft een kamer met daarin ook sybmolen, maar deze uit elkaar getrokken. Zo ziet de ene persoon ene cirkel met een driekhoek en een schuine streep erdoor. In de andere kamer ziet speler 2 alleen maar een driehoek staan, op een andere plek een schuine streep en nadat er even gezocht is komt deze ook een circel tegen. Met andere woorden, dit is een game die van je vraagt om samen te werken, anders zul je de game nooit completen.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Voor de mensen die Ni nu Kuni uberhaupt nog niet kennen; jullie weten niet wat jullie missen! Nee, ik zeg niet dat jullie nu ineens deel 1 moeten gaan spelen, maar geloof mij. Zolang we nog moeten wachten op Ni no Kuni II: Revenant Kingdom is Ni no Kuni: Wrath of the White Witch een game die je goed zla vermaken. Niet alleen het verhaal is aantrekkelijk, ook de manier waarop de game wordt neergezet is een typische Level-5 &  Studio Ghibli samenwerking. Schattige enemies (zonnebloemen, muizen, etc.) leuke omgevingen, simpele combat technieken. Alles zorgt ervoor dat ik verliefd ben van deze reeks. Ik kan dan ook niet wachten om aan de slag te gaan met deel 2! nog even volhouden en voor dat ik het weet is het 19 januari 2018!

4 reacties

  1. Lieke

    Ik vond het een erg geslaagde Firstlook! Ik heb meer games kunnen spelen (en wat meer goodies kunnen scoren) dan de afgelopen jaren en dat was toch wel heel fijn 😀 De merchandise hal vond ik heel erg tegenvallen, maar daar draait het ook niet echt om bij Firstlook natuurlijk.

    Beantwoorden

Geef een reactie hieronder