Part 4 – Neverending Noob

Het scherm op mijn mobiel laat een kaart zien. Blauwe stipjes, overal om me heen. 100 meter lopen brengt me bij een level 7 portal. Ik probeer aan te vallen met de wapens die ik heb, level 1. Steeds 1% schade. Dat schiet niet op. Een berichtje in de comm van Agent X: “Dat gaat je nog niet lukken hoor!” Met een smiley. Hoe weet hij dat ik aanviel? Ik antwoord maar “Sorry, wist niet dat ik iets verkeerd deed”.

Ingress is niet Easy to learn, hard to master. Ingress is hard to learn. De basics van Ingress zijn op zich best eenvoudig: portals aanvallen, claimen en linken tot driehoekige veldjes maken. Niks ingewikkeld aan: haronah captured their first Portal. haronah created their first Link. haronah created their first Control Field, verschijnt in de comm.

De uitvoering van de basics blijkt echter niet eenvoudig te zijn. Hoe plaats je 8 resonators rondom een portal, zonder over schuttingen te klimmen en door tuinen te kruipen. (Of ik dit gedaan heb laat ik in deze column in het midden…). Welke links maak je wel, en welke beter niet? Het aantal Yolo-links die ik gemaakt heb – links dwars door een gebied heen die alle andere activiteiten blocken – is niet op een hand te tellen. Waarom gaat die portal nou niet om? Ah, spelers kunnen op afstand verdedigen. Waarom lukt een link niet? Oh, het maximum aan uitgaande links is bereikt.

Ontelbaar veel beginnersfoutjes om te maken, waarbij Yolo-linken helaas bij spelers van alle levels nog regelmatig gebeurt. Met vallen en opstaan en wat tips van medespelers bereik je level 8 en heb je het gevoel dat het spel gaat beginnen. Yes! Noob-af!

Dat gevoel van euforie duurt helaas kort. Optimaal linken en Multi-layer velden – bijna mathematisch, farms opbouwen, nieuwe spelers helpen, portals die omgehaald moeten identificeren, badges halen. En vooral van solo spelen naar als team spelen: een level 8 portal kan je alleen creëren met 8 spelers samen.

Het hele circus van beginnersfoutjes begint opnieuw. Ik verleg mijn speelgebied, van makkelijk te claimen gebieden, naar het door blauw gedomineerde gebied. Meer interactie; meer tegenacties. Wederom noob-niveau. En wat levels later weer het moment: Hey, het gaat lekker!

Met toegang tot de landelijke spelerschats wordt het blikveld groter. Wie is wie en wat vindt waar plaats? Dagelijks Intel – de Ingress kaarten en de comm – lezen. Meer informatie verkrijgen, vastleggen, begrijpen en toepassen. Landelijke en wereldwijde fitties, al of niet rondom bekende spoofers. Als team de Anomaly voorbereiden. De spelstrategie van clusters, volatiles en shards doorkrijgen. De inventorylist afwerken…

Het intrigerende aan Ingress is dat de gamemechanics anders zijn dan in veel andere spellen. Na level 8 zijn er bijvoorbeeld geen zwaardere wapens of verdedigingsmechanismen; je wordt niet sterker. Terwijl level 16 het hoogst bereikbare level is. De extrinsieke motivatie bestaat uit badges die nodig zijn om te levelen. De intrinsieke motivatie is lastiger te grijpen.

Waarom blijft het leuk? In zeker zin is het een Sandbox game waar je samen met de andere spelers een eigen spel creëert. Steeds wanneer je denkt het te begrijpen ontdek je een spel binnen het spel; een nieuwe diepgang. En dus keer na keer: Noob allover again. Hard to learn, harder to master. Dat maakt dat relatief veel spelers afhaken. Maar grijpt het spel je, dan ben je hooked. Jaar na jaar.

Agent X komt ik tegenwoordig regelmatig in de buurt tegen. En sorry zeg ik nog steeds wel eens in de comm. Maar nu alleen nog maar voor domme Yolo-links.


Part 5 – 142 days and counting

Guardian is often considered the most difficult medal to obtain, as it’s the only medal which other players can sabotage. Earning Platinum or Black Guardian requires diligent planning, tight coordination with other agents, deep strategy, and luck. Some agents enjoy the challenge of identifying and destroying enemy Guardians, and protecting a Portal from these Guardian Killers or Assassins requires the highest levels of preparation.
(source: wikia)

Een guardian portal, kortweg gp, is een portal door een speler geclaimd is en die je probeert te behouden. Hoe langer je resonators op die portal staan, hoe groter de achievement. De eerste stap, 10 dagen of Bronze badge, is over het algemeen snel en min of meer toevallig bereikt. Maar dan volgt de lange weg naar de 150 dagen, en de Black badge.

Je claimt de portal en plaatst er verdedigende mods op die voorkomen dat hij per ongeluk of door een low-level speler omgegooid kan worden. Je zorgt dat hij een laag level houdt, zodat hij niet opvalt op de Ingress kaarten, en je voorziet de portal regelmatig van nieuwe energie. Je koestert hem als een kasplantje. Je droomt er over. 150 dagen lang, dag in dag uit. Op moment van schrijven staat mijn guardian op 142 dagen…

Spelers claimen portals in weilanden, in de duinen, aan het einde van doodlopende weggetjes en op andere afgelegen locaties. Locaties waar bijna nooit iemand komt of die vrijwel onbereikbaar zijn. Tegenspelers zoeken op diezelfde plaatsen naar portals om om te gooien. Voorkomen dat iemand deze Black badge krijgt is een spel op zich. En dit spel wordt hard gespeeld. Er is geen element in Ingress dat tot meer jammeren, cheating en wraak leidt dan guardian portals.

Een steeds terugkerend bericht in de chats: “Agent X heeft mijn gp omgegooid. Wat een #%$*&^!. Weet iemand waar zijn gp’s staan?”.

Guardian hunters heten ze, spelers die gericht guardians proberen te vinden en om te gooien. Niet iedereen speelt dit spel fair: met commscrapers is het mogelijk om het moment van claimen van een portal vast te leggen en die specifieke guardian rond de 140 dagen om te gooien. Soms zelfs via een spoof- of fakeaccount.

140 Dagen: dat doet na al het koesteren veel meer pijn dan na 20 dagen. My Precious, my Precious.

Actie, tegenactie. Agent X heeft voorlopig geen homeportals meer; dagelijks wordt de portal omgegooid en opgebouwd als een Campfire: een nutteloos bouwwerk dat geflipt wordt naar de kleur van de tegenstander. Agenten die klagen over stalking en elkaar voor rotte vis uitmaken in de comm. Agenten die voor iemands huis staan te roepen. En blind zijn voor hun eigen rottige acties. Agenten die klachten indienen bij Niantic over spelers op basis van paranoia denkbeelden. Actie, tegenactie. Een menselijk proces, maar een donker kantje van Ingress. En dat alles op basis van de misconceptie dat die ene portal eigendom was.

Er is geen van mij in Ingress. Het is een spel dat intelligent en strategisch gespeeld moet worden. Een spel waarbij het vaak moeilijk is voldoende afstand te nemen en niet elke tegenstander a priori als fout te bestempelen. En spel van onverwachte ontmoetingen met medespelers en tegenstanders; soms leuk, soms verassend en soms (te) fanatiek. Maar ook een spel dat zo nauw verweven is met het dagelijks leven, dat een goede tegenstander zijn en fair play noodzakelijk maakt.

Don’t make it personal. Of wanneer toch, vul dan maar een Butthurt report in.

Guardian badges; wat mij betreft mogen ze opgeheven worden. De enige badge die spelers slechte tegenstanders maakt. Maar heel graag pas over 8 dagen. My Precious… ;o)

Guardian 150 Ingress

Op moment van posten op 365Gaming is haronah in bezit van haar Guardian badge!


Ingress is een ARG/MMORPG dat door miljoenen mensen wereldwijd gespeeld wordt met behulp van Google Maps en een smartphone met GPS. Het Niantic Project is een geheime onderneming die wordt geleid door de NIA (National Intelligence Agency). Het Niantic Project onderzoekt en bestudeert een nieuwe energievorm, Exotic Matter of XM, die op onze planeet is achtergelaten door aliens: de Shapers.

Een groep mensen is van mening dat de Shapers met deze energie de gehele mensheid naar een hoger niveau willen brengen: het groene Enlightened (ENL). Een andere groep mensen, het blauwe Resistance (RES), is ervan overtuigd dat de Shapers van plan zijn de mensheid over te nemen en te domineren. Enlightened en Resistance spelers worden Agents genoemd en strijden tegen elkaar door portals te claimen, te verdedigen, en te linken tot blauwe of groene velden. Een veld omvat een aantal inwoners, ofwel gecontroleerde Mind Units. Er is een website beschikbaar met Ingress kaarten waar je het speelgebied kan bekijken, Intelmaps.

Er zijn 16 spelerslevels en om te levelen moet je Action Points (AP) verdienen en badges halen. haronah is een lvl 12 Enlightened agent uit Noord Holland. De naam Agent X is niet gekoppeld aan een specifieke speler.  

3 reacties

  1. Monique van Baarsen-Többen

    En weer een super leuk en herkenbaar stuk! Zo herkenbaar 😉
    Ook van die Guardian, ook al is die van mij al bij 102 neer gegaan 🙁

    Leuke aan jouw columns is dat mijn zin om weer verder te gaan weer is aangewakkerd! Ik had echt een bijna level 9 dip, maar nu weer zin om het op te pakken en die level 9 te pakken van het weekend 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie hieronder